Arbeidsgiver
Haugesund kommunale pensjonskasse er pliktig pensjonsordning for ansatte i Haugesund kommune. Vi tilbyr også pensjonsordning for virksomheter med nær tilknytning til kommunen.
Arbeidsgivere
I dag har følgende virksomheter pensjonsordning i Haugesund kommunale pensjonskasse:
Karmsund interkommunale havnevesen
årshjul Arbeidsgivere
Hva sendes ut: | Dato: |
Premiefaktura for den enkelte måned sendes ikke ut. Arbeidsgiver overfører premie umiddelbart etter lønnskjøring. Senest innen 20. hver måned basert på lønn. | 20. hver måned |
GKRS/NRS 6 2024 beregning med følgeskriv og budsjett. GKRS/NRS 6 budsjett 2025. | Januar/februar 2025 |
Innkalling av egenkapital | Februar 2025 |
Premieavregning for 2024 føres mot premiefond for den enkelte arbeidsgiver | Februar 2025 |
Regning for AFP for 2025 sendes ut hvert kvartal | Medio mars 2025 Medio juni 2025 Medio september 2025 Medio desember 2025 |
Årsmelding HKP | Mars 2025 |
Brev om overføring av overskudd til premiefond | April 2025 |
Kontoutskrift for 2024 | Mai 2025 |
Faktura reguleringspremie, rentegarantipremie m.m 2025 | Juni 2025 |
Premieprognose for 2026 | August 2025 |
GKRS estimert 2025, budsjett 2026 | September 2025 |
NRS 6 estimert 2025, budsjett 2026 | Oktober 2025 |
Oppfølgingsmøte per sponsor | Oktober – November 2025 |
Premie
Premie som skal innbetales til pensjonskassen fastsettes på grunnlag av anbefaling fra pensjonskassens aktuar og etter styrebehandling i forkant av hvert år. Medlemsvirksomhetene mottar brev og informasjon om fastsatte premiesatser i god tid før det nye året.
Innbetaling av premier og tilskudd
Årlig forsikringspremie, administrasjonspremie og tilskudd til ikke-forsikringsbare ytelser betales fra arbeidsgiver etterskuddsvis hver måned ut fra pensjonsgivende lønn og utgjør 12,45 prosent for 2025. Dette inkluderer arbeidstakers andel på to prosent. Avregning mot endelig beregning skjer ved årsslutt gjennom forsikringsteknisk oppgjør. For lite/for mye premie blir ført mot premiefond.
Reguleringspremien faktureres normalt i løpet av årets andre kvartal. I forbindelse med årlig forsikringstekniske oppgjør gjøres en etterberegning av reguleringspremien. For mye innbetalt reguleringspremie etter endelig beregning godskrives virksomhetens premiefond. For lite betalt reguleringspremie belastes premiefondet eller faktureres virksomheten.
Rentegarantipremie faktureres sammen med reguleringspremien i løpet av årets andre kvartal.
Årlig forsikringspremie
Årlig forsikringspremie er den premien som må innbetales til dekning av forsikringsbare ytelser for de yrkesaktive etter pensjonsplanen. Denne tar hensyn til samordning med folketrygden etter gjeldende regelverk. Premien beregnes basert på pensjonskassens spesifikke medlemsmasse og ut fra gjeldende tariff (K2013 FT).
Ordinær årspremie utgjør 9,30 prosent for 2024, og inkluderer arbeidstakers andel på to prosent.
Administrasjonspremie
Administrasjonspremie skal dekke administrasjonskostnader forbundet med drift og forvaltning av pensjonskassen. Premien består av to elementer; Pris for kapitalforvaltning og pris for administrative tjenester. Samlet er administrasjonspremien 1,35 prosent av pensjonsgrunnlaget for 2025. Pris for kapitalforvalting er 0,14 prosent og pris for administrative tjenester er 1,21 prosent.
Ikke forsikringsbare ytelser
Tilskuddet for ikke forsikringsbare ytelser som ikke kan premiesettes på forhånd, fordi medlemmene selv velger å ta ut pensjon eller ikke. Premiesatsen for 2025 er 1,3 prosent.
Reguleringspremie
Reguleringspremie skal dekke oppreguleringen i løpet av året av opptjente pensjonsrettigheter og regulering av løpende pensjoner. Reguleringspremien kan derfor først fastsettes eksakt når effekten av lønns- og trygdeoppgjøret er kjent. Beregnet reguleringspremie fordeles på grunnlag av premiereserven for de enheter som er tilsluttet pensjonskassen.
Rentegarantipremie
Rentegarantipremie er den prisen pensjonskassen skal ta av kundene for å garantere beregningsgrunnlagets rentesats. Prisen avhenger av så vel markedsrentenivå som bufferkapitalsituasjonen. Rentegarantipremien er for 2025 kr. 800 000.
HKPs fond for HMS og seniorpolitikk
Formål
Fondet er etablert for å støtte tiltak som fremmer et godt og bærekraftig arbeidsmiljø, med særlig fokus på helse, miljø og sikkerhet og seniorpolitikk.
Formålet med fondet er å skape et godt og trygt arbeidsmiljø for ansatte, redusere sykefravær og antall uføre, samt stimulere ansatte til å stå lenger i arbeid.
Tiltak som kan støttes:
- Utredninger eller konkrete HMS-tiltak rettet mot ansatte
- Helsefremmende tiltak
- Ergonomiske tiltak
- Skadeforebyggende tiltak
- Seniorpolitiske tiltak
- Kurs og etterutdanning innenfor helse, miljø og sikkerhet / seniorpolitikk
Andre liknende tiltak kan også støttes dersom de blir vurdert som relevante.
Hvem kan få tildelt midler fra fondet?
De virksomhetene som har pensjonsordning hos HKP kan søke om midler fra fondet.
Søknad
Søknader behandles av styret i HKP. Styret består av 3 folkevalgte representanter og 2 representanter fra fagforeningene, som er medlemsvalgte.
Søknader på mindre beløp behandles av administrerende direktør i HKP, med myndighet gitt av styret.
Søknader sendes til:
pensjonskassen@h-k-p.no
Kriterier for tildeling
Styret / administrerende direktør vurderer søknaden opp mot kriteriene i hver søknad.
Støtte gis til tiltak eller prosjekt av særskilt karakter og/eller varighet. Midler fra fondet kan ikke gå inn i virksomhetens ordinære drift.
Tiltaket må ha en selvfinansiering på femti prosent av den totale kostnaden. Egeninnsats og ressursbruk fra virksomheten kan regnes som en del av selvfinansieringen, men det må synliggjøres i søknaden.
Tiltakene skal rettes mot ansattgrupper som er medlem i HKP sin tjenestepensjonsordning. Tiltak kan ikke rettes direkte mot ansattgrupper som er medlem i andre pensjonsordninger. Disse kan likevel inkluderes, dersom tiltaket gjelder felles forhold på arbeidsplassen.
Tiltak skal være forankret hos øverste administrative leder i virksomheten. Dette skal komme frem av søknaden.
Tillitsvalgte skal være informert om tiltaket og om søknaden til HKP. Søknaden skal beskrive hvordan virksomheten har informert og inkludert tillitsvalgte i prosessen.
Det skal sendes sluttrapport av tiltaket på tildelinger som er gitt av styret.
Det skal utarbeides en kort oppsummering av tiltaket på tildelinger som er gitt av administrerende direktør.
HKP kan fritt bruke informasjon om tiltak i rådgivning, informasjon og omtale overfor kunder og samarbeidspartnere og i egne kanaler, inkludert nettsider og sosiale medier.
Kontaktperson
Dersom det er behov for ytterligere informasjon, kontakt:
Heidi Sunde
administrerende direktør
Tlf: 52 74 31 99
E-post: pensjonskassen@h-k-p.no